sexta-feira, 1 de junho de 2012

Com sabor de casa: comida, identidade e pertencimento entre os brasileiros em Londres

Há tempo que pensava em compartilhar todo o material que coletei durante os últimos quatro anos que passei pesquisando comida brasileira em Londres. Agradeço à Marilda e ao Juliano por darem o primeiro passo. O projeto do blog foi criando corpo em meio a um delicioso chá com um bolo de maçã inesquecível na casa deles.  
 Aproveitarei este post falar um pouquinho de minha pesquisa. 


A tese, recentemente concluída na Royal Holloway, University of London sob a orientação do Professor Phil Crang  investigou como que idéias de brasilidade são construídas através da cultura culinária diaspórica. A tese levou o título  Com sabor de casa: comida, identidade e pertencimento entre os brasileiros em Londres. Em inglês: A taste of Home?: Food, Identity and Belonging among Brazilians in London.




Mais do que meros pontos comerciais estes estabelecimentos  participam ativamente na construção imagens e sentidos de 'brasilidade' para brasileiros e não-brasileiros. Comerciantes brasileiros utilizam a expressão 'economia da saudade' ao referirem-se à sua atividade comercial, mostrando como estão conscientes das ligações complexas entre mobilidade, cultura, economia e emoções...



“I  Identidades diaspóricas e seus processos são forjados através da produção, circulação e consumo de bens e espaços materiais” (Crang,  2010)







A pesquisa realizada contou com visitas, entrevistas e documentação fotográfica de vários estabelecimentos comerciais brasileiros espalhados por Londres. Observei, conversei, comi...





 


Realizei também uma pesquisa etnográfica em dois estabelecimentos comerciais no bairro de Harlesden, um dos mais brasileiros de Londres.


Além de um trabalho etnográfico sobre a comida no âmbito doméstico.



Abstract:


This thesis brings a focus to food and its cultural geographies by examining the ways that diasporic communities forge networks of distribution and the role of homesickness in shaping tastes in consumer societies. It also adds food (as material and immaterial culture) to diasporic geographies by highlighting the importance of food practices for migrant identities and sense of belonging. Through an investigation of food practices among Brazilians in London this research also contributes to an understanding of how this recent, numerous but under researched South American group experience migration in an everyday basis in London. The investigation undertaken includes desk research on food provision systems, semi-structured interviews and documentary field research with Brazilian food providers across London, focus group discussions with Brazilian migrants, periods of observational research in case study shop and restaurant outlets, and ethnographic domestic research with case study Brazilian households in Harlesden, Brent (an area of London with marked Brazilian immigration over the last decade). My analysis considers ‘Brazilianess’ as a category and cultural-culinary form being made and contested in London. An overview of the dynamics of Brazilian food provision in London shows that this making and contesting operates through both the material culture of food provision and the social lives of public spaces such as restaurants, cafes and grocery shops. Brazilian food consumption thus operates in a number of different registers linked to practicality, emotion and ethnic identification. A closer look at public Brazilian food consumption spaces reveals how such places create collective migrant spaces of belonging by translocalizing Brazilian life. In the domestic settings, food narratives and observation reveal the materialities and practices of migrant home making in mixed households and the processes through which consumption practices are negotiated and contested by different household members. 

3 comentários:

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  2. Great post! Looking forward to more contributions from you! I specially liked the pic in which there´s a "Sold Out" sign for the churros! I hope the girls making/selling them are still busy!

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